Archeolodzy znaleźli najstarsze szczątki człowieka w Polsce. Żył ponad 100 tys. lat temu

04-10-2018 14:28
Jaskinia Ciemna Fot. Jan Jerszyński / wikimedia.org / CC BY-SA 2.5

Polscy archeolodzy prowadzący badania w Jaskini Ciemnej (woj. małopolskie) znaleźli kości dłoni należące do neandertalskiego dziecka żyjącego ponad 100 tys. lat temu. Jak się okazuje, że są to najstarsze szczątki człowieka, jakie dotąd udało się odkryć na terenie naszego kraju.

Dotąd za najstarsze szczątki ludzkie pochodzące z obszaru Polski uznawano trzy zęby trzonowe neandertalczyka żyjącego ok. 52-42 tys. lat temu. Naukowcy znaleźli je w Jaskini Stajnia w Jurze Krakowsko-Częstochowskiej.

W rozmowie z PAP prof. Paweł Valde-Nowak z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie powiedział, że znalezione kości mają około 115 tys. lat:

Odkryte przez nasz zespół kości w Jaskini Ciemnej są najstarszymi ludzkimi szczątkami z obszaru Polski. Mają około 115 tys. lat. (...) Z analiz wynika, że jest to efekt przejścia obu kości przez system trawienny dużego ptaka. To pierwszy taki znany przykład z epoki lodowcowej.

Koniecznie przeczytaj: Przełomowe odkrycie polskich naukowców. Dzięki nim stworzono lek na raka!

Czytaj też: Podczas ekshumacji ciała Lecha Kaczyńskiego w trumnie prezydenta odkryto fragmenty ciał kilku innych osób

Naukowiec przypuszcza, że ptak mógł zaatakować młodego neandertalczyka (mającego ok. 5-7 lat) i częściowo go skonsumować. Mogło też dojść do sytuacji, że zwierzę pożywiło się zmarłym. Jego zdaniem, żadnej z tych opcji nie da się wykluczyć.

Odnalezione kostki mają nie więcej niż 1 cm długości. Zachowane są w bardzo złym stanie, dlatego też naukowcy nie będą mogli wykonać analiz DNA. Pomimo tego prof. Valde-Nowak jest przekonany, iż są szczątki neandertalskie:

Nie mamy jednak wątpliwości, że są to szczątki neandertalskie, bo pochodzą z bardzo głębokiej warstwy jaskini, znajdującej się kilka metrów pod współczesną powierzchnią. Zachowały się w niej też typowe narzędzia kamienne, używane przez neandertalczyka.

Przypuszczenie archeologów potwierdziły badania przeprowadzone przez dwóch antropologów, dr hab. Anitę Szczepanek z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie i prof. Erik Trinkausa z Washington University w St. Louis, którzy stwierdzili, że są to kości dłoni (paliczki) należące do neandertalskiego dziecka.

Do tego odkrycia kilka lat temu. Znalezione w Jaskini Ciemnej szczątki były przemieszane z innymi kośćmi zwierzęcymi. Dopiero w tym roku podczas szczegółowej analizy w czasie prac laboratoryjnych dostrzeżono, że należą do człowieka.

Prof. Paweł Valde-Nowak podkreślił, że jest unikatowe odkrycie, ponieważ jak dotąd w naszym kraju odkryto nieliczne szczątki neandertalczyka:

To unikatowe odkrycie. Z terenów Polski do naszych czasów zachowały się tylko pojedyncze fragmenty kopalnych kości należących do krewnych człowieka współczesnego (Homo sapiens). (...) Szczątki neandertalczyka z terenu Polski możemy policzyć na palcach jednej dłoni! Są to trzy zęby z Jaskini Stajnia, dwa właśnie odkryte paliczki w Jaskini Ciemnej oraz znaleziony, również w ostatnim czasie w Ciemnej, ząb z tego samego okresu, co szczątki z Jaskini Stajnia.

Naukowiec przypomniał również, że neandertalczycy (Homo neanderthalensis), bardzo bliscy krewni człowieka współczesnego (Homo sapiens), pojawili się na terenie Polski, podobnie jak w całej Europie, zapewne już ok. 300 tys. lat temu. Najstarsze narzędzia kamienne, których używali odkryte nad Wisłą mają ponad 200 tys. lat. Do tej pory odnaleziono ich już tysiące. Są to głównie noże-zgrzebła, czyli narzędzia o funkcji tnącej i skrobiącej.

Jak jednak dodaje, wciąż nie udało się potwierdzić, czy Homo neanderhalensis i Homo sapiens współegzystowały na terenie dzisiejszej Polski:

Nadal trwa dyskusja, jak długo neandertalczyk zamieszkiwał Europę, w tym Polskę. Niestety nie mamy mocnych argumentów w tej dyskusji. Nie mamy też żadnych dowodów na to, że oba gatunki ludzi współegzystowały ze sobą na terenie Polski, co udało się potwierdzić w Zachodniej Europie.

Warto przeczytać: Sensacyjne odkrycie historyczne dokonane przez belgijskich uczonych. Afrykanie i Żydzi byli przodkami Adolfa Hitlera?