Przełomowe odkrycie naukowców w sprawie Stonehenge. „Jesteśmy znacznie bliżej rozwiązania największej tajmnicy”

22-02-2019 17:11
Stonehenge Fot. garethwiscombe / wikimedia.org / CC BY 2.0

Brytyjscy naukowcy odkryli na wzgórzach Preseli w Walii dwa prehistoryczne kamieniołomy Craig Rhos-y-felin oraz Carn Goedog, z których wydobywano tzw. Bluestones do budowy Stonehenge. Ponadto badacze wskazali czas i metody wydobywania skały.

Jak wyjaśnił dr Richard Bevins z Narodowego Muzeum Walii, największym kamieniołomem, z którego wydobywano tzw. Bluestones (niebieskie kamienie) do budowy Stonehenge było Carn Goedog:

Największy kamieniołom odkryto niemal 180 mil (ok. 290 km) od Stonehenge — w skupisku wychodni Carn Goedog na północnym stoku Preseli. To dominujące źródło szaroniebieskiego dolerytu nakrapianego gwiazdkami białego kwarcu. Pochodzi stąd co najmniej 5 Bluestones.

Koniecznie przeczytaj: Przełomowe odkrycie polskich naukowców. Dzięki nim stworzono lek na raka!

Czytaj też: Brytyjscy archeolodzy zbadali szczątki ludzkie znajdujące się w Stonehenge. Doszli do zaskakujących wniosków

Natomiast ryolit pozyskiwano w wychodni Craig Rhos-y-fellin położonej w dolinie poniżej Carn Goedog.

Prof. Mike Parker Pearson z Uniwersyteckiego College'u Londyńskiego podkreślił, że teraz głównym celem badaczy będzie ustalenie, dlaczego transportowano kamienie z tak odległego miejsca oraz czy przed Stonehenge istniał w tym miejscu równie ważny kamienny krąg:

Ekscytującym aspektem badań jest to, że przybliżamy się do rozwiązania największej tajemnicy Stonehenge — czemu kamienie importowano z tak daleka? Każdy inny neolityczny monument w Europie zbudowano z megalitów pochodzących ze stanowiska oddalonego o nie więcej niż 10 mil. Chcemy ustalić, co było wyjątkowego we wzgórzach Preseli 5 tys. lat temu i czy nim do Stonehenge przetransportowano Bluestones, znajdował się tu jakiś inny ważny kamienny krąg.

Badacze ustalili również, że odkryte wychodnie skalne składają się z naturalnych pionowych filarów, które można odseparować, wykorzystując połączenia między kolumnami. Prawdopodobnie więc neolityczni robotnicy wkładali w szczelinę klin, a następnie opuszczali filar do postawy wychodni. Wykorzystywali do tego liny oraz drewniane kliny, pobijaki i dźwignie. Do dziś z tych narzędzi zachowały się jedynie kamienne młotki i kliny.

Ponadto naukowcy w trakcie prac prowadzonych w Craig Rhos-y-felin znaleźli miękki kawałki węgla, które wypełniały zagłębienie prowadzące z zatoczki załadunkowej. Ich wiek oszacowano na ok 3 tys. lat.

Warto przeczytać: Sensacyjne odkrycie archeologiczne na terenie Kujaw. „To pierwsze bardzo mocne dowody potwierdzające obecność Rzymian na tych ziemiach"