Odkryto planetę podobną do Ziemi. Być może istnieje na niej życie

27-08-2016 12:29

Astronomowie, którzy prowadzili obserwacje w Obserwatorium La Silla w Chile odkryli dowody na istnienie planety krążącej wokół Proxima Centauri – gwiazdy najbliższej względem Układu Słonecznego. Naukowcy twierdzą, że na plancie, nazwanej Proxima Centauri b, mogą istnieć warunki pozwalające na istnienie życia.

Komentarze0
Panorama Drogi Mlecznej Fot. European Southern Observatory / flickr.com / CC BY 2.0

Odkrycie zostało ogłoszone przez Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO). Szczegóły przedstawiono w artykule opublikowanym 25 sierpnia w na łamach tygodnika „Nature”.

Proxima Centauri – chłodna gwiazda zaliczana do czerwonych karłów, znajduje się 4 lata świetlne (w przeliczeniu 40 bilionów km) od Ziemi, świeci jednak zbyt słabo, abyśmy mogli dostrzec ją gołym okiem. Gwiazda zlokalizowana jest w pobliżu układu podwójnego alfa Centauri (widocznego już z Ziemi) i może z nim stanowić układ potrójny gwiazd.

Proxima Centauri b ma skalistą budowę i masę nieco większą od Ziemi. To najbliższa nam planeta znajdującą się poza Układem Słonecznym. Umiejscowiona jest w bardzo bliskiej odległości od gwiazdy Proxima Centauri – zaledwie 7 mln km i okrąża ją w 11,2 dni. Orbita planety mieści się w obszarze wokół gwiazdy określanym jako tzw. strefa życia. Panująca tam temperatura pozwala na występowanie wody w stanie ciekłym. Istnieje więc prawdopodobieństwo, że na Proxima Centauri b może rozwinąć się życie.

Proxima Centauri b została odnaleziona dzięki użyciu 3,6 metrowego teleskopowi ESO, który wyposażony jest spektrograf HARPS (jeden z najdokładniejszych urządzeń tego typu na świecie). Obserwacja odbywała się w ramach projektu Pale Red Dot. Zespół, prowadzony przez Guillema Anglada-Escude’a z londyńskiego Queen Mary University poszukiwał wahań gwiazdy, które mogły być spowodowane przyciąganiem grawitacyjnym krążącej wokół niej planety.

Anglada-Escude tak podsumował odkrycie Proxima Centauri b: Sprawdzałem stałość tego sygnału praktycznie codziennie przez 60 nocy kampanii Pale Red Dot. Pierwsze 10 dni było obiecujące, pierwsze 20 było zgodne z oczekiwaniami, a po 30. dniu sygnał był niezaprzeczalny – zaczęliśmy pisać artykuł naukowy!

Komentarze do: Odkryto planetę podobną do Ziemi. Być może istnieje na niej życie